16 فوریه 2024 - مردانی که از مادران چاق متولد می شوند، بیشتر احتمال دارد که در بدو تولد دچار اضافه وزن باشند و در اواخر زندگی دچار عوارض متابولیک، از جمله بیماری کبدی و دیابت شوند.روشی که هورمون‌های جنسی مردانه مسیرهایی را در کبد در حال رشد فعال می‌کنند، تا حدودی مقصر این مشکلات سلامت است.

این یافته ها حاصل یک مطالعه جدید به رهبری محققان دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) است که به بررسی تأثیر چاقی مادر بر سیگنال دهی آندروژن کبدی جنین پرداخته است.جنین‌های پسر زنان باردار چاق سیگنال‌های مختلفی دارند که توسط هورمون‌های جنسی مردانه در کبد فعال می‌شوند، که آنها را تشویق می‌کند تا رشد را به قیمت سلامتی خود در اولویت قرار دهند.

دکتر اشلی میکین، محقق UniSA گفت: آندروژن‌ها ویژگی‌های مردانه‌ را به مردان می‌دهند و در رشد آن‌ها حیاتی هستند، اما اگر مقدار آنها خیلی زیاد باشد، جنین‌های پسر بیش از حد رشد می کنند که نه تنها در بدو تولد مشکلاتی برای نوزاد ایجاد می‌کنند، بلکه بر عملکرد کبد نیز در بزرگسالی تأثیر می‌گذارند.

جنین‌های دختری که در یک بارداری چاق در معرض تستوسترون اضافی قرار می‌گیرند، مسیر آندروژن را در کبد متوقف می‌کنند که رشد آنها را محدود می‌کند و خطر اختلالات متابولیک را در بزرگسالی در آنها کاهش می‌دهد.

دکتر میکین گفت: ما دریافتیم که تفاوت‌های جنسی در اختلالات متابولیک در اواخر زندگی، در پاسخ به چاقی مادر وجود دارد.بطوری که مردان در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی و دیابت هستند، اگر مادرشان در دوران بارداری چاق باشد و وزن هنگام تولد آنها بیش از 4 کیلوگرم باشد.

بدن مردان از نظر ژنتیکی برای اولویت‌بندی آندروژن‌ها طراحی شده‌ است، زیرا از رشد ویژگی‌های مردانه - از جمله اندازه ی بدن - پشتیبانی می‌کند، اما آندروژن بیش از حد بد است.

پروفسور جانا موریسون، نویسنده اصلی این مطالعه، و رئیس گروه تحقیقاتی منشاء اولیه ی سلامت بزرگسالان در UniSA، می‌گوید: این یک تعادل خوب برای زنان است که در دوران بارداری تغذیه مناسب را دریافت کنند تا از شرایط مطلوب برای شکوفایی فرزند متولد نشده ی خود اطمینان حاصل کنند.

او افزود: همچنین خطراتی برای سوء تغذیه فرزندان در دوران بارداری وجود دارد. اگر شما خیلی کوچک، خیلی بزرگ، خیلی زود به دنیا آمده باشید، یا یک مرد باشید، در معرض پیامدهای منفی بعدی در زندگی هستید. شما به بارداری Goldilocks نیاز دارید: باید اندازه مناسبیدر هنگام تولدداشته باشید، و در زمان مناسب متولد شده باشید.

پروفسور موریسون گفت: تا زمانی که جامعه رویکرد خود را به تغذیه تغییر ندهد، نبرد سختی برای کاهش چاقی و مشکلات مربوط به سلامتی از رحم تا بزرگسالی پیش رو خواهیم داشت.به عنوان یک جامعه، ما نیاز فوری به رسیدگی به چاقی داریم. اگر به کودکان در مورد اهمیت تغذیه سالم آموزش داده شود، این امر تا بزرگسالی از جمله در دوران بارداری که تغذیه صحیح بسیار مهم است، ادامه خواهد یافت.

دکتر میکین گفت: در این دوره ی زمانی، مکمل‌هایی که عدم تعادل تغذیه‌ای را در بارداری برطرف می‌کنند، می‌توانند بهترین شانس رشد مطلوب را برای جنین فراهم کنند.

مطالعه سیگنالینگ آندروژن کبد که اخیراً در ژورنال Life Sciences منتشر شده است، یک مطالعه از مجموعه مطالعات انجام شده توسط پروفسور موریسون و همکارانش است که به بررسی تأثیر تغذیه کم و یا بیش از حد مادر بر جفت، قلب، ریه و کبد جنین و فرزند متولد شده می پردازد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/02/240206151406.htm